Waarom investeren in geestelijk gezondheid?

Iedereen heeft geestelijke gezondheid – en er zijn aanwijzingen dat de voordelen van lichaamsbeweging voor ons welzijn groot zijn.

Sporten is niet alleen het spelen in een team of lid worden van een club. Elke vorm van lichaamsbeweging kan het geestelijk welzijn stimuleren – van zwemmen tot wandelen en yoga tot dansen.

De voordelen van sport en lichaamsbeweging voor onze geestelijke gezondheid zijn eindeloos: een beter humeur, minder kans op depressie en angst, en een betere en meer evenwichtige levensstijl.

Hoe lichaamsbeweging de geestelijke gezondheid bevordert

Er zijn verschillende manieren waarop lichaamsbeweging de geestelijke gezondheid bevordert.

Verbeterde stemming
Studies tonen aan dat lichaamsbeweging een positieve invloed heeft op onze stemming. In een onderzoek werd mensen gevraagd om hun stemming te beoordelen na een periode van beweging (bijv. wandelen of tuinieren) en na inactiviteit (bijv. het lezen van een boek). Onderzoekers ontdekten dat mensen zich meer wakker, rustiger en tevredener voelden na lichamelijke activiteit. Voor meer informatie en een link naar het onderzoek, ga naar de website van Mental Sports Academy om er met een mental sports coach over te hebben.

Minder stress
Regelmatig actief zijn blijkt een gunstige invloed te hebben op het verlichten van stress. Het kan helpen bij het beheersen van stressvolle levensstijlen en kan ons helpen betere beslissingen te nemen wanneer we onder druk staan. Uit onderzoek onder werkende volwassenen blijkt dat actieve mensen over het algemeen minder stress hebben dan mensen die minder actief zijn.

Een beter gevoel van eigenwaarde
Lichamelijke activiteit heeft een grote invloed op ons gevoel van eigenwaarde – dat is hoe we ons voelen over onszelf en onze gepercipieerde eigenwaarde. Dit is een belangrijke indicator voor het geestelijk welzijn. Wie meer zelfvertrouwen heeft, kan beter omgaan met stress en verbetert de relaties met anderen.

Depressie en angst2
Beweging is beschreven als een “wondermiddel” in het voorkomen en beheren van geestelijke gezondheid. Veel huisartsen schrijven nu lichamelijke activiteit voor bij depressie, hetzij alleen of in combinatie met andere behandelingen. Het is effectief bij zowel het voorkomen van het begin van depressie als bij het beheersen van de symptomen.

Lees ook: 3 dingen waar je op moet letten als je met de taxi gaat