Tips voor inbox decluteren en afmelden voor ongewenste e-mails

Uw e-mail inbox is als een virtueel huis – daar gaan immers al uw eerste officiële contactpersonen naartoe als u zich aanmeldt voor een nieuwe dienst, solliciteert, online dingen koopt, enz. En net als uw fysieke huis, kan het rommelen van uw inbox chaotisch aanvoelen, met het grootste deel van die rommel die voortkomt uit marketing- of nieuwsbriefmails.

Deze ongewenste soorten e-mails kunnen op allerlei manieren in uw inbox terechtkomen. Bijvoorbeeld, wanneer u iets online koopt, kan het zijn dat u per ongeluk het bedrijf toestemming heeft gegeven om u meer promotiemateriaal te sturen, of dat een bedrijf uw e-mail heeft verkocht als onderdeel van een lijst, waardoor u op allerlei manieren gespamd kunt worden door marketeers.

Direct telefonisch opzeggen? Doe dat hier!

Dus hier zijn een paar manieren om uw inbox rustiger te maken.

HANDMATIG AFMELDEN

Sommige marketinge-mails kunnen nuttig zijn (wie houdt er niet van een kortingscode?), maar als u moe bent van het krijgen van e-mails zonder materieel gebruik, kunt u ervoor kiezen om u af te melden op een geval-per-geval basis.

Ongeacht welke e-mailapplicatie u gebruikt, begin met het controleren van de onderkant van een e-mail waarvan u zich wilt afmelden. In een kleine tekst kan de afzender de optie hebben aangeboden om uzelf van de mailinglijst af te halen, met een link met de tekst “Afmelden” of “E-mailvoorkeuren wijzigen”.

Lees de e-mail zorgvuldig, want deze optie kan verborgen zijn in een groot blok tekst met linktekst die in de rest van de paragraaf overgaat. Volg de link en de instructies om u uit te schrijven. Sommige e-mails kunnen u zelfs instrueren om handmatig te antwoorden met de onderwerpregel om verwijdering aan te vragen.

OP GMAIL

Een andere manier om u uit te schrijven is via uw e-mailprovider. Gmail is begonnen met het herkennen van marketinge-mails en het filteren ervan op de sociale- of promotietabbladen om ze uit uw hoofdinbox te houden. (Merk op dat deze optie mogelijk niet beschikbaar is voor GSuite-gebruikers, tenzij hun beheerder deze optie heeft ingeschakeld). Toch kunnen legitieme e-mails, terwijl ze uit de weg zijn, soms worden gefilterd naar deze tabbladen, waar ze verloren kunnen gaan in de chaos. Soms kunnen deze tabbladen dus een beetje opschoning gebruiken.

Op het bureaublad biedt Gmail nu een uitschrijvingslink aan bovenaan de meeste marketingmails en nieuwsbrieven. Onder de onderwerpregel en naast de afzenderinformatie zou er een afmeldlink moeten staan die de e-mail als spam zal markeren.

Na het aanklikken van deze link zal Gmail u vragen om uw beslissing te bevestigen. Klik nogmaals op “Afmelden”, en de e-mails van deze afzender worden nu omgeleid naar de spam-inbox. Deze optie is nog niet beschikbaar op de iOS- en Android-apps van Gmail.

Spamfiltering niet genoeg voor u? Als u er zeker van wilt zijn dat u nooit meer e-mails van deze afzender krijgt, kunt u de afzender ook volledig blokkeren. Op zowel desktop als mobiele apps kunt u op de drie puntjes aan de rechterzijde van de afzenderinformatie klikken om de optie “Meer” te openen. Selecteer “Blokkeren” om te voorkomen dat e-mails van deze specifieke afzender vanaf dat punt voorwaarts verschijnen.

Lees ook: 3 Tips om succesvul uit een Escape Room te komen