Leer de basis van kwalitatieve linkbuilding voor SEO

Link building, simpel gezegd, is het proces om andere websites terug te laten linken naar jouw website. Alle marketeers en bedrijfseigenaren moeten geïnteresseerd zijn in het bouwen van links om het verwijzingsverkeer te stimuleren en de autoriteit van hun site te vergroten.

Waarom links bouwen? De algoritmes van Google zijn complex en evolueren altijd, maar backlinks blijven een belangrijke factor in de manier waarop elke zoekmachine bepaalt welke sites voor welke trefwoorden rangschikken. Het bouwen van links is een van de vele tactieken die gebruikt worden bij zoekmachine optimalisatie (SEO) omdat links een signaal zijn naar Google dat jouw site een kwaliteitsbron is die het waard is om te worden aangehaald. Daarom hebben sites met meer backlinks de neiging om een hogere ranking te verdienen.

Er is echter een goede en een slechte manier om links naar jouw site op te bouwen. Als je je zorgen maakt over de levensvatbaarheid op lange termijn van je site en bedrijf, moet je je alleen bezighouden met natuurlijke linkbuilding, dat wil zeggen, het proces van het verdienen van links in plaats van ze te kopen of anderszins te bereiken door middel van manipulatieve tactieken (ook wel bekend als black-hat SEO, een praktijk die je site in wezen kan worden verbannen uit de zoekresultaten).

Dat gezegd hebbende, is natuurlijke, organische link building een moeilijk, tijdrovend proces. Niet alle links worden gelijk gemaakt: Een link van een auteurssite zoals de Wall Street Journal zal een grotere impact hebben op je rankings op de SERP dan een link van een kleine of nieuw gebouwde website, maar kwalitatief hoogstaande links zijn moeilijker te vinden.

Vergeet niet dat link building noodzakelijk is voor het bereiken van hoge organische zoekresultaten.

Waarom is link building belangrijk voor SEO

Link building is belangrijk omdat het een belangrijke factor is in de rangschikking van de webpagina’s van Google. Google merkt dat op:

“In het algemeen kunnen webmasters de rangorde van hun sites verbeteren door het aantal hoogwaardige sites die naar hun pagina’s linken te verhogen.”

Stel je voor dat we een site hebben die windmolen apparatuur promoot die we verkopen. We concurreren met een andere fabrikant van windturbine materiaal. Een van de rangschikkingsfactoren waar Google naar zal kijken bij het bepalen van de rangorde van onze respectievelijke pagina’s is de link populariteit.

Het belangrijkste concept om te begrijpen is dat, zoals Google zegt, je meer kans hebt om je inhoud hoger te laten scoren voor zoekwoorden waar je je op richt als je externe websites naar je pagina’s kunt laten linken.

Lees ook: De voor- en nadelen van elektronische betalingsmethodes