Gezondheidsvoordelen van voetbal voor mannen

Hier zijn de top 5 gezondheidsvoordelen van het voetballen. We zijn er zeker van dat je na het lezen van de voordelen klaar bent om te gaan voetballen. Ga ook naar EredivisieFan om up-to-date te zijn met de laatste voetbalnieuwtjes.

Geschikt voor iedereen

Voetbal is geen dure of belemmerende sport. Het enige dat nodig is, is ruimte en een bal. Het is een relatief eenvoudige sport om bij te houden en wordt meestal buiten gespeeld, wat we hier al hebben gezegd dat het een gezonde sport is.

Verhoogt de cognitieve hersenfunctie

Voetbal helpt bij het verhogen van vaardigheden in concentratie, doorzettingsvermogen en zelfdiscipline omdat het een snel spel is dat snelle beslissingen op het veld vereist. Zelfs wanneer het tempo lijkt te vertragen, zijn spelers constant op zoek naar territoriale voordelen, om zich te positioneren om een pass te ontvangen of om een gebied te verdedigen waar de tegenstander kan aanvallen.

Coördinatie

Door verschuivingen tussen lopen, hardlopen en sprinten is coördinatie de sleutel tot voetbal. De coördinatie van het lichaam wordt verbeterd door de complexe bewegingen zoals dribbelen, draaien en passeren, die met wisselende snelheid en richting worden uitgevoerd. De coördinatie tussen de handen en de ogen wordt verbeterd wanneer spelers de bal trappen of een pass van iemand krijgen. Hoe beter de coördinatie, hoe beter het voordeel in een wedstrijd.

Gerelateerd: 3 wetenschappelijk onderbouwde redenen om boeken te lezen

Teamwork

Hoewel fitnessdoelen over het algemeen zeer persoonlijk zijn, kunnen we allemaal baat hebben bij het delen van gemeenschappelijke doelen met anderen die ons naar hen toe duwen. De lessen die spelers op het veld leren vertalen zich naar de rest van hun leven en de kameraden van het team delen in ongeëvenaarde resultaten. Het vermogen om met anderen samen te werken om een gemeenschappelijk doel te bereiken is krachtig als het gerelateerd is aan het dagelijks leven, met andere woorden, sluit je aan bij een team!

Verhoog het zelfvertrouwen helpt de angst te verminderen

Het opbouwen van fysieke kracht en uithoudingsvermogen helpt bij het opbouwen van vertrouwen in een speler, zowel op als buiten het veld. Vertrouwen en eigenwaarde hebben niet alleen invloed op de sportprestaties, maar ook op de prestaties op school, in de carrière, in het gezinsleven en in vriendschappen. Ook, zoals bij alle vormen van lichaamsbeweging, zijn de goed aanvoelende endorfines die na een wedstrijd in het lichaam vrijkomen belangrijke stress- en angstremmers. Verschillende studies wijzen erop dat lichaamsbeweging een zeer effectieve behandeling is voor depressie en angst.