3 Manieren om je serotonine te verhogen

Serotonine is een neurotransmitter, of chemische boodschapper, die betrokken is bij vele processen in jouw lichaam, van het regelen van jouw stemming tot het bevorderen van een soepele spijsvertering.

Het staat ook bekend om:

  • het bevorderen van een goede slaap door te helpen bij het reguleren van het circadiane ritme
  • het helpen reguleren van de eetlust
  • het bevorderen van leren en geheugen
  • het bevorderen van positieve gevoelens en prosociaal gedrag

Lees verder om meer te leren over verschillende manieren om serotonine op natuurlijke wijze te verhogen.

Voedsel

Je kunt serotonine niet direct uit voedsel halen, maar je kunt wel tryptofaan binnenkrijgen, een aminozuur dat in je hersenen wordt omgezet in serotonine. Tryptofaan zit vooral in eiwitrijk voedsel, zoals kalkoen en zalm.

Maar het is niet zo eenvoudig als het eten van tryptofaan-rijk voedsel, dankzij iets dat de bloed-hersenbarrière wordt genoemd. Dit is een beschermend omhulsel rond je hersenen dat controleert wat er in en uit je hersenen gaat.

In een notendop, tryptofaan-rijke voeding is meestal nog rijker aan andere aminozuren. Omdat ze rijker zijn, zullen deze andere aminozuren eerder de bloed-hersenbarrière passeren dan tryptofaan.

Maar er is misschien een manier om het systeem te hacken. Onderzoek suggereert dat het eten van koolhydraten samen met voedingsmiddelen met een hoog tryptofaangehalte ervoor kan zorgen dat er meer tryptofaan in je hersenen terechtkomt.

Probeer tryptofaanrijk voedsel te consumeren met 25 tot 30 gram koolhydraten.

Supplementen

Sommige voedingssupplementen kunnen helpen om de productie en afgifte van serotonine op gang te brengen door de hoeveelheid tryptofaan te verhogen.

Voordat je een nieuw supplement probeert, moet je eerst jouw arts raadplegen. Zorg ervoor dat je hem vertelt of je ook het volgende gebruikt:

  • voorgeschreven medicijnen
  • vrij verkrijgbare medicatie
  • vitaminen en supplementen
  • kruidenpreparaten

Kies supplementen van een fabrikant die bekend is en waar rapporten over de kwaliteit en zuiverheid van de producten kunnen worden opgezocht. Onderzoek suggereert dat deze supplementen kunnen helpen de serotonine te verhogen en de symptomen van depressie te verminderen:

Semaxin verbetert de seksuele functie. Hoe doe je dat, waar koop je het en hoe werkt het?

Oefening

Lichaamsbeweging activeert de afgifte van tryptofaan in jouw bloed. Het kan ook de hoeveelheid van andere aminozuren verminderen. Dit creëert een ideale omgeving voor meer tryptofaan om je hersenen te bereiken.

Aerobic oefeningen, op een niveau waar je je prettig bij voelt, lijken het meeste effect te hebben, dus haal je oude rolschaatsen tevoorschijn of probeer een dansles. Het doel is om je hartslag omhoog te krijgen.

Andere goede aerobe oefeningen zijn:

  • zwemmen
  • fietsen
  • stevig wandelen
  • joggen
  • licht wandelen

Lees ook: Hoe kan TikTok jouw bedrijf helpen?