2 Gezondheidsvoordelen van pesto

Als je op zoek bent naar redenen om pesto op de plank te houden, vraag je je misschien af: “Is pesto gezond?”

Het goede nieuws is dat je geen smoesjes hoeft te verzinnen om je favoriete groene saus te blijven eten.

Hoe gezond is pesto?

Traditioneel wordt pesto gemaakt van extra vierge olijfolie, basilicum, parmezaanse kaas, knoflook en pijnboompitten. Elk merk heeft een andere mix van ingrediënten, wat betekent dat elk product een variërend aantal calorieën, vetgehalte en natrium heeft.

Dus, is pesto gezond? Met mate kan het zeker.

Houd je aan de aanbevolen portiegrootte om de calorie-, vet- en natriumconsumptie te beheersen. Wees je ook bewust van wat je nog meer eet gedurende de dag. Deze instelling zal je helpen om binnen de aanbevolen dagelijkse waarden te blijven.

Als je eenmaal weet hoeveel pesto je wilt eten, kun je gaan genieten van de vele gezondheidsvoordelen van dit nutriëntrijke voedsel. Omdat geen twee pestosauzen hetzelfde zijn, moet je ook altijd de voedingswaarden van de pesto lezen.

Een anti-oxidant tegengif

Antioxidanten beschermen je cellen tegen vrije radicalen, moleculen die cellen in je hele lichaam beschadigen. Vrije radicalen kunnen tekenen van vroegtijdige veroudering in je huid en haar, botverlies, hartziekten, kanker, en andere ziekten veroorzaken. Antioxidanten kunnen de schade aan je cellen verminderen of zelfs voorkomen.

Gelukkig zit pesto boordevol antioxidanten. Antioxidanten worden gemeten met behulp van de ORAC-schaal (Oxygen Radical Absorbance Capacity). In volgorde van hoogste naar laagste ORAC-score per portiegrootte van het ingrediënt: olijfolie, basilicum, knoflook, cashewnoten en pijnboompitten staan allemaal op de antioxidantenschaal.

Vitamine E en vitamine C zijn antioxidanten. Hoewel basilicum meestal in verwaarloosbare hoeveelheden wordt gebruikt, is het het ster-ingrediënt in pesto. Basilicum bevat 1 mg vitamine C per 2 eetlepels. Een eetlepel extra vierge olijfolie of zonnebloemolie bevat een indrukwekkende 13% DV van vitamine E.

Geniet van je pesto in de wetenschap dat je je steentje bijdraagt aan het bestrijden van kanker en het verbeteren van je gezondheid op cellulair niveau.

Pesto bevat vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft

Veel mineralen zijn belangrijk voor de gezondheid van de botten. Je kunt knoflook, cashewnoten en pijnboompitten bedanken voor het geven van deze mineralenboost aan jouw botten.

Knoflook, pijnboompitten en Parmezaanse kaas leveren ook gezonde doses van minder bekende mineralen, zoals mangaan, selenium en fosfor. Je lichaam heeft maar een kleine hoeveelheid van deze mineralen nodig, maar ze zijn belangrijk voor je gezondheid.

Mangaan ondersteunt het bindweefsel, de bloedstolling en je stofwisseling. Selenium werkt als een antioxidant. En fosfor ondersteunt de gezondheid van botten en tanden.

Tenslotte vindt u een kleine dosis vitamine A en K in basilicum, en vitamine B1 en B6 in knoflook. Echter, pesto levert geen significante hoeveelheden van deze energie-verhogende vitaminen.

Lees ook: 4 Voordelen van virtuele escape room games